Tipologies de plans

Entesa com el grau d’aproximació a la realitat, la planificació presenta una dimensió espacial clara, però també es pot contemplar des d’una òptica temporal. Els plans que s’incorporen en una producció poden durar més temps o menys. No hi ha una regla única; l’estil i la intencionalitat del realitzador, el tipus de producte, el públic objectiu, el suport de projecció o de visualització i el contingut mateix dels plans són factors que poden determinar diverses durades dels plans. El ritme de la producció es genera a partir dels temps dels plans i del tipus de moviment intern que presenten.
El realitzador ha de ser conscient a tota hora de la durada del pla i trobar el temps just per a cada producte. En vídeo, el temps serà el mínim necessari per a permetre la lectura dels plans sense provocar avorriment en l’espectador. Un ritme excessivament lent pot resultar soporífer. En cinema, una producció lenta pot resultar més reeixida que en televisió a causa de la diferent sensació d’immersió que provoca el cinema en l’espectador. Però, és clar, també un film de ritme frenètic pot resultar idoni per a una sala de cinema.
El temps idoni per a la lectura d’un pla en pantalla no és una cosa fixa i universal. Depèn de diferents factors, que van des del ritme del pla fins a la presència de més elements significatius o menys. L’editor o el muntador són els que duen a terme el clip final. Aquesta fase de la producció tindrà més possibilitats d’èxit o menys segons la manera en què s’hagi dut a terme la realització. Si es disposa de prou plans, o si els que es tenen són els apropiats, la tasca del muntador és molt més agraïda i viable que si el repertori d’origen és pobre.
En la fase de muntatge no és possible pensar en un pla com un element autònom. La seqüència en la qual s’integren els plans acaba conformant un ritme i una cadència. La complexitat dels continguts que es mostren, els moviments dels motius o els de la càmera, el desenvolupament de l’acció, la durada dels diàlegs i la relació d’un pla amb la resta dels que integren una seqüència són elements que determinen la possible durada de les unitats. La realització i l’edició no són fases independents d’una producció. Al contrari, les dues estan intrínsecament enllaçades i interconnectades. Aquí es torna a veure la importància d’un bon guió, ja que és el document que permet enllaçar i coordinar els diferents moments del projecte.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s